Guinness CEO -2.jpg

Guinness Family

Les om Guinness

historie på Oskarssidene:

Guinness fordrag ved lansering i 1994

Guinness

1/8
Arthur Guinness I.jpg

Guinness Family

Arthur Guinness

1725--1803

Edward Cecil Guinness_edited.jpg

Guinness Family

Edward Cecil  Guinness

1847-1927

Arthur Guinness II_edited.jpg

Guinness Family

Arthur Guinness II

1768-1855

Rupert Guinness _edited.jpg

Guinness Family

Rubert Guinness

1874-1967

Benjamin Lee Guinness_edited.jpg

Guinness Family

Benjamin Guinness

1798-1868

Benjamin Guinness _edited.jpg

Guinness Family

Benjamin Guinness

1938-1992

GIL9
press to zoom
G-SEL
press to zoom
G-LØVE
press to zoom
GIL3
press to zoom
GIL2
press to zoom
GIL1
press to zoom
G10t
press to zoom
GIL 50+400x281
press to zoom
G-TOOCAN
press to zoom
GIL5
press to zoom
1/2
GIL9
press to zoom
G-SEL
press to zoom
GIL2
press to zoom
GIL1
press to zoom
G10t
press to zoom
G-TOOCAN
press to zoom
GIL5
press to zoom
GIL4
press to zoom
GIL6
press to zoom
GIL7
press to zoom
1/1
GIL9
press to zoom
G-SEL
press to zoom
G-LØVE
press to zoom
GIL3
press to zoom
GIL2
press to zoom
GIL1
press to zoom
G10t
press to zoom
GIL 50+400x281
press to zoom
G-TOOCAN
press to zoom
GIL5
press to zoom
1/2

GUINNESS STOREHOUSE
The History of Guinness

1700-tallet og Arthur Guinness


I 1759, i en alder av 34 år, signerte Arthur Guinness en leieavtale for St. James's Gate. Bryggeri, Dublin. Han leide bryggeriet i 9000 år til en årlig leie på £ 45. Det bryggeriet var bare 4 dekar i størrelse, nedlagt og hadde lite bryggeutstyr. Tross dette bygde Arthur raskt opp en vellykket handel, og i 1769 hadde han begynt å eksportere ølet hans til England.



Arthur Guinness begynte med å brygge øl ved St. James's Gate.


På 1770-tallet begynte han brygge "porter", en ny type engelsk øl, oppfunnet i London i 1722 av en brygger med navnet Ralph Harwood.
Porter var forskjellig fra øl fordi den ble brygget ved hjelp av røstet bygg, noe som gir ølet en mørk rubinfarge og rik aroma.
Arthurs porter var vellykket, og i 1799 bestemte han seg for å slutte å brygge annet øl helt, og konsentrerer seg om porter alene.

Arthur Guinness brygget forskjellige typer porter for å til passe deforskjellige smaker, inkludert et spesial eksport øl kalt 'West India Porter'.
Dette ølet brygges fortsatt i dag og er nå kjent som GUINNESS

Foreign Extra Stout.
Det står for 45% av alle GUINNESS globalt og er populært i Asia, Afrika
og Karibia. Da Arthur døde i 1803, hadde han bygget en vellykket bryggeri -virksomhet, med en lovende eksporthandel.


 

Arthur Guinness II og 1800-tallet


Arthurs virksomhet ble videreført til hans sønn, Arthur Guinness II, som overtokbryggeriet. Virksomheten ble deretter videreført fra far til sønn i fem påfølgende generasjoner; et bemerkelsesverdig bryggeri-dynasti.

Arthur Guinness II fortsatte å utvikle virksomheten, og på 1830-tallet var
St. James's Gate Brewery det største bryggeriet i Irland. Arthur II utviklet også eksporthandelen, og på 1820-tallet ble det gjort forsendelser til destinasjoner så langt unna som Lisboa (Portugal), Sør-Carolina (USA), New York (USA), Barbados (Karibia) og Sierra Leone (Afrika).

Under Arthur Guinness II oppskrift kom enda en type porter i produksjon. Dette brygget var kjent som "Ekstra superior porter". Extra Superior Porter var en litt sterkere porter designet for det britiske markedet. Dette ølet brygges fortsatt i dag og er kjent som GUINNESS Ekstra Stout, eller GUINNESS Original.


 

Benjamin Lee Guinness


På 1850-tallet hadde Arthur IIs sønn, Benjamin Lee Guinness, overtatt virksomheten. Under Benjamins ledelse, i 1862 ble  den første varemerkeetiketten for GUINNESS stout introdusert.
Hovedtrekkene i varemerkeetiketten brukes fortsatt i dag i GUINNESS-merket- Arthur Guinness-signaturen, Harp-enheten og GUINNESS' navnet.

Suksessen til virksomheten bidro til å heve posisjonen til familie i det irske samfunnet. Benjamin ble borgermester i Dublin i 1851, og også bidro sjenerøst til restaureringen til St. Patrick's Cathedral - rundt £ 150,000.

 


Edward Cecil Guinness


Benjamin døde i 1868 og overlot virksomheten til sin sønn Edward Cecil Guinness. Under Edwards ledelse ble St. James's Gate Brewery det største bryggeriet i verden, og ble notert på London Stock Exchange.
Guinness var den første bryggeriet som ble innlemmet på børsen.
Ved innlemmelse i 1886 ble Edward styreformann, en stilling holdt av et medlem av Guinness-familien frem til 1986.
 

 


Ved slutten av 18-århundretallet


har GUINNESS stout hadde nådd 1,2 millioner fat i året. Bryggeriet hadde vokst til 60 dekar i størrelse, og hadde sin egen jernbane og brannvesen, det var en by innenfor en by.
Edward, i likhet med sin far, bidro til velferden for bryggeriets arbeidsstyrke og Folket i Dublin. Han etablerte Iveagh Trust for å gi rimelige boliger for arbeiderklassene. Bryggeriets ansatte var blant de høyeste betalte arbeidstakere i Dublin mottar goder som pensjoner og medisinske helsetjenester, som ikke ble gitt av staten på den tiden.

Eksporthandelen blomstret, men lite var kjent om mulighetene til GUINNESS
i utenlandske markeder. På 1890-tallet ble utenlandske personer utnevnt og utpekt til å reise rundt og sjekke muligheter og kontrollere eksisterende.
Disse personene reiste verden rundt og undersøkte markedene der GUINNESS ble solgt. De skrev rapporter om sine reiser og ga verdifull informasjon for å hjelpe overvåke produktkvaliteten.


 

1900-tallet


Ved starten på 1900-tallet hadde GUINNESS blitt et internasjonalt merke og det største bryggeriet i verden. I 1901 ble det etablert et laboratorium og bruke vitenskap for å forbedre generasjoner av bryggekunnskap. Edward døde i 1927, og hans sønn Rupert Guinness ble ny styreleder.
 

 


Rupert Guinness


Under Ruperts formannskap ekspanderte virksomheten i utstrekning.
For første gang ble et GUINNESS Brewery bygget i utlandet og åpnet i 1936, på Park Royal i London.
I 1929 ble den første offisielle reklamekampanje for GUINNESS lansert. Denne representerte et betydelig brudd fra en tradisjon som utelukkende stolte på kvaliteten og godt navn på produktet for å generere salg.


 

 

GUINNESS OG GILROY


S.H. Benson Limited ble valgt som reklamebyrå for å kjøre den første kampanjen. Det var en suksess, og byrået fortsatte å holde kontoen i ytterligere 40 år, og skapte noen av de mest minneverdige plakat- og TV-reklamer i reklamehistorien.

S.H. Benson ansatte kunstneren John Gilroy; ansvarlig for plakater i to av mest kjente kampanjer for GUINNESS. Den første brukte slagordet Guinness for Strength / «Guinness gir styrke", som viser folk som utfører utrolige prestasjoner styrket av GUINNESS.

Den mest populære plakaten i denne serien var "Man with Girder" (1934) viser en arbeider uanstrengt bærer en massiv bjelke på hodet.

Den andre kampanjen inneholdt dyrehagedyrene med slagordet "My Goodness, My Guinness". Den hapless zookeeper, en karikatur av Gilroy, våket over familien av dyr som prøvde å hindre dyrepasseren i å nyte sin GUINNESS.

Større engasjement i produktmarkedsføring fulgte og i 1951 et nytt selskap, Guinness Exports Limited, ble dannet for å flaske, markedsføre og distribuere GUINNESS oversjøisk. Dette ga også større kontroll over produktkvaliteten.

Videre produktutvikling fant sted, inkludert lanseringen av draught GUINNESS i 1959. For første gang ble GUINNESS dispensere under press ved hjelp av en blandet gassdispenseringssystem i barer, og produserer en halvliter med det karakteristiske kremete hodet. Gjennom denne perioden fant det sted en større overhaling av bryggemaskiner, og nye bryggeutstyr ble installert på Bryggeriet.

Dette innebar utskifting av tre- og jernbeholdere med aluminium og rustfritt stål fartøy - kjent som «steril plante». Et sterilt anlegg sørget for bedre kvalitetskontroll og en mer konsistent produkt.


 

 

I 1962 ble Ruperts barnebarn Benjamin Guinness formann.


Han var den siste medlem av Guinness-familien til å inneha denne stillingen, som han hadde frem til 1986. Bryggeriet på Park Royal i London viste seg å være vellykket og videre utenlands bryggerier for GUINNESS ble bygget i Nigeria (1962), Malaysia (1965), Cameroun (1970) og Ghana (1971). Nye lisenser ble også utstedt til bryggere i andre land slik at GUINNESS kunne brygges lokalt. På slutten av 1900-tallet, GUINNESS ble brygget i 49 land, og solgt i over 150. St. James's Gate Brewery ble modernisert videre, og ble helautomatisk, gjør det til et av verdens mest teknologisk avanserte bryggerier. I 1996 ble ble bryggeriet en av de første i verden som ble akkreditert med ISO 14001, Internasjonal miljøstyrestandard.

Et nytt forsknings- og utviklingsanlegg ble bygget i 1964 og flere innovasjoner ble oppnådd. GUINNESS Draught in Can ble lansert i 1988 takket være innovativ ‘widget' - en banebrytende oppfinnelse innen ølemballasjeteknologi. Den widget brakte GUINNESS Draught inn i hjemmet for første gang.

 

 


I 1997 fusjonerte


I 1997 fursonerte Guinness Plc med Grand Metropolitan Plc

i en fusjon på £ 24 milliarder.
Et nytt selskap ble dannet kalt ‘Diageo' Plc.
Navnet DIAGEO ble avledet fra det latinske ordet for 'dag' og det greske ordet for 'verden', fordi hver dag, rundt verden, millioner av mennesker liker selskapets merkevarer.


Brewhouse 4, et toppmoderne bryggeri ved St. James Gate,

Dublin, offisielt åpnet i 2014. Det nye bryggeriet er et av de mest teknologisk avanserte og miljømessig bærekraftig i verden, og

er også det største stout-bryggeriet i verden.


Bryggeriet bruker over 100 000 tonn irsk bygg i året og er fortsatt en stor bidragsyter til den irske økonomien.

GUINNESS Stout selges i dag i over 150 land rundt om i verden og 10 millioner glass nytes daglig over hele verden.


 

Kilde: guinness.com  Storehouse  Wikipedia
Oversatt: LMS

Arthur Guinness I.jpg
Arthur Guinness II_edited.jpg
Benjamin Lee Guinness_edited.jpg
Edward Cecil Guinness_edited.jpg
GUINNESS.jpg
GIL6.jpg
Rupert Guinness .jpg
gilroy2-2.jpg
GIL1.jpg
G10t.webp
Benjamin Guinness .jpg
diageo.jpeg
DiageoGuinness_970.jpg